Thursday, August 28, 2008

Anda Golongan Islamis?

Dalam beberapa penulisan antaranya 'After Jihad: America and the Struggle for Islamic Democracy' oleh Noah Feldman, perkataan Islamists atau Golongan Islamis merujuk kepada golongan pencinta Islam yang menyokong dan mendokong Islam sebagai satu sistem hidup yang perlu ditegakkan melalui segenap upaya termasuk melalui perjuangan siasah atau politik.

Golongan Islamis atau ringkasnya Islamis meyakini bahawa Islam adalah menyelesai kepada kemelut politik, ekonomi, sosial dan pendidikan dan manusia perlu kembali kepada Islam bagi mewujudkan keamanan dan kemakmuran sejagat.

Melihat kepada definisi di atas, adakah anda Islamis?

Secara umumnya Islamis muncul apabila umat Islam mula meraba-raba mencari satu pusat kuasa politik yang boleh dijadikan sandaran bagi membela Islam. Titik mula kehilangan kuasa umat Islam biasanya merujuk kepada kejatuhan rasmi Khilafah Usmaniah yang diganti dengan puak fanatik sekular Turki diketuai Mustafa Kamal. Hakikatnya kepimpinan politik umat Islam telah pun lumpuh sebelum itu lagi melalui proses yang panjang akibat kelemahan dari sudut aqidah, disiplin, ilmu dan budaya.

Kemunculan golongan Islamis terserlah melalui beberapa tokoh reformasi Islam seperti Shaikh Jamaludin Al Afghani, Shaikh Muhammad Abduh dan Shaikh Rashid Ridha. Diikuti beberapa tokoh lain diperingkat negara dan tempatan. Namun begitu organisasi utuh golongan Islamis yang menekankan disiplin jitu serta perkaderan yang cekap mula terbentuk selepas Ustaz Hassan Al-Banna menggerakkan sistem usrah dan menubuhkan al-Ikhwan al-Muslimun. Pemikiran dan pergerakan Abu A’la al-Maududi di Pakistan juga memberikan nafas kepada golongan Islamis.

Pemikiran tokoh-tokoh Islamis di atas serta model sistem al-Banna kemudiannya menjadi rujukan pencinta Islam di negara-negara lain. Atas prinsip tersebut, serta dengan beberapa penyesuaian setempat dan semasa, maka gerakan Islam dibina di serata dunia termasuk Malaysia.

Di Malaysia PAS adalah antara gerakan Islam terbesar yang didokong oleh kelompok Islamis ini. Namun terdapat juga gerakan Islam lain seperti ABIM dan JIM serta Haluan yang didokong Islamis dan menggunakan sebahagian dari acuan Ikhwan.

Jika anda pendokong dan penyokong gerakan Islam, maka saya berpendapat anda termasuk golongan Islamis. Jika belum, wajarlah anda menimbang untuk sertai gerakan Islam…

No comments: