Tuesday, October 27, 2009

Selepas Muqabalah dan UG, kini EGM

Seperti yang saya ramal, masalah konflik dalaman akan terus berlaku. Anda mungkin menonton aksi drama Tok Guru Nik Aziz dan Ust Nasha 'berdamai' sewaktu mesyuarat yang dibuat untuk menyelesaikan kemelut UG dulu. Waktu saya menontonnya, saya amat percaya masalah akan berulang. Kenapa? sebahagian dari jawapannya telah saya bahas dalam tulisan yang lepas.

Waktu itu PAS tidak menyelesaikan masalah tapi menutup masalah. Ini yang dikatakan panadol. Sekadar mengatasi simptom. Penyakitnya dibiarkan terus. Kebah sekejap tapi demam balik. Nah! sekarang tengah demam.

Malam ini jam 8:30 mesyuarat serupa akan diadakan. Kita dapat jangka, akan keluar kenyataan bahawa masalah telah selesai! Semua gembira dan tiada apa lagi yang perlu diselesaikan! Saya mengharapkan pemimpin PAS tidak membuat keputusan seremeh itu. Sebenarnya akar masalah ini adalah besar dan kompleks. Gali punca masalah seluruhnya. Selesaikan masalah itu sebetulnya.

Cuba renung kenapa timbul isu ini berturut-turut. Dari isu rundingan sulit, kemudian muzakarah, ditukar muqabalah, kemudian isu UG dan kini cadangan EGM.

Diharap, kegemparan oleh Tok Guru ini bukan sahaja dapat diselesaikan dengan baik, namun dapat juga menjadi momentum baru untuk memantapkan PAS. Tukarlah cabaran menjadi peluang!


No comments: