Monday, June 29, 2009

Liberal dan konservatif dalam PAS

Media dan pengulas politik banyak memberikan label-label kepada pemimpin dan ahli-ahli PAS. Label yang popular kini ialah konservatif dan liberal. Mereka membezakan dua golongan ini dari aspek-aspek berikut:
  1. Liberal lebih melihat PAS sebagai parti politik dan salah satu political player dalam negara; konservatif lebih melihat PAS sebagai harakah Islam yang berusaha menegakkan Islam atas muka bumi.
  2. Liberal mendokong kebebasan dalam parti, termasuk kebebasan untuk mewujudkan kelompok aliran dalam parti; konservatif mengutamakan wehdatul-fikri dan wehdatul amal.
  3. Liberal melonggarkan kesetiaan dalam parti dengan membolehkan mana-mana ahli mengkritik parti secara terbuka; konservatif menjaga soal kesetiaan (wala’) dengan menyeru ahli agar mengkritik hanya di medan dalaman.
  4. Liberal tidak gemar untuk melaung-laungkan slogan negara Islam dan hukum Islam demi menjaga rakan-rakan pakatan dan orang bukan Islam; konservatif gemar dengan istilah berkenaan bagi menegaskan matlamat asas perjuangan.
  5. Liberal kurang setuju dengan bantahan konsert kerana ia boleh menghilangkan sokongan bukan Islam; konservatif pula melaksanakan bantahan bagi menjaga moral remaja serta melaksanakan nahi munkar.
  6. Liberal agak longgar dalam membela kedudukan Islam (dan umat Melayu); konservatif amat sensitif dengan isu kedudukan Islam (dan umat Melayu)

Wujud dua kelompok ini mendatangkan kebaikan jika:

  1. dapat menarik pelbagai pihak kepada PAS—pihak pencinta agama yang tertarik dengan konservatif dan bukan Islam yang tertarik kepada liberal.
  2. mewujudkan kepelbagaian idea untuk kesegaran perjuangan

tapi ia mendatangkan keburukan jika:

  1. perbezaan pendekatan tidak diurus dengan baik menyebabkan ia dimainkan oleh media musuh
  2. berlaku polarisasi dengan kedua-dua pihak menjadi ekstrem dengan haluan masing-masing
  3. tiada tasamuh dan terlalu fanatik dengan kecenderungan

Jadi, tindakan yang perlu diambil:

  1. Usah hapuskan perbezaan, tapi raikan perbezaan kerana ia fitrah semulajadi.
  2. Sentiasa berusaha untuk memanfaatkan perbezaan pendekatan untuk
  3. Berusaha untuk membuat penilaian dan pertimbangan berasaskan kebenaran walau pun bertentangan dengan kelompok atau tokoh yang disukai.
  4. Mengelakkan sikap terlalu keras atau terlalu longgar serta mengutamakan kesederhanaan (wasatiyyaah) dalam bertindak.
  5. Tidak terikut-ikut memberikan label-label secara spesifik kepada pemimpin dan ahli.
  6. Banyakkan program berbentuk diskusi seperti usrah bagi mewujudkan rasa saling memahami.
  7. Banyakkan syura dalam menentukan hala tuju agar tindakan mendapat dokongan semua pihak.
  8. Peringkat pimpinan perlu banyakkan seminar dalaman atau retreat untuk membuat gagasan bersama hala tuju parti.
  9. Berikan ruang untuk meluahkan perbezaan, tanpa perlu mewujudkan komplot diluar organisasi rasmi parti.
  10. Bina ukhuwwah dengan ikatan hati, ikatan jiwa—juga melalui program yang dapat merapatkan ukhuwwah.

Sunday, June 28, 2009

PAS dan realiti dakwah

Dalam realiti dakwah di Malaysia, peringkat Makkah mungkin memakan masa beratus tahun—bukannya 13 tahun seperti yang dilalui oleh Baginda Rasulullah SAW. Ini kerana peringkat Madinah hanya berlaku apabila Islam mendapat kuasa sepenuhnya dalam pemerintahan. Dalam sistem politik yang kompleks, saiz Negara yang besar, komposisi kaum yang rencam dan politik antarabangsa yang dinamik, perubahan sistem tidak boleh berlaku dalam tempoh sesingkat 13 tahun.

Rasulullah SAW menerima amanah kerasulan pada usia 40 tahun di Makkah. Dalam tempoh dakwah di Makkah, baginda menekankan soal pendidikan dan pembinaan peribadi dengan pengukuhan aqidah dan akhlak. Dalam tempoh itu, tiada arahan untuk menguatkuasakan syariah, kerana ayat-ayat al-Quran yang menjurus ke arah pelaksanaan syariat belum lagi diturunkan.

Negara hanya tertegak apabila Nabi berhijrah di Madinah. Pada waktu itu, Rasulullah diberikan mandat mutlak untuk mentadbir Madinah. Dengan kebijaksanaannya Baginda mengukuhkan sokongan melalui Sahifah Madinah yang ditandatangani oleh setiap kelompok yang menghuni Madinah. Sahifah ini adalah satu perjanjian yang mengikat masyarakat yang belum Islam untuk mentaati Baginda SAW selaku ketua Negara.

Pada peringkat inilah syariat yang syumul diturunkan. Dalam syariat terdapat hukum-hukum yang memerlukan kuasa politik seperti hukum jenayah, hukum perang dan lain-lain. Hukum sebegini dapat dilaksanakan pada zaman pemerintahan baginda dengan wujudnya Negara Madinah. Proses tadaruj ini ditunjukkan melalui bentuk penurunan al-Quran yang beransur-ansur.

Berbalik kepada perjuangan Islam di Malaysia, hakikatnya petunjuk sirah ini boleh dijadikan panduan asas dalam menentukan peringkat dakwah dan siasah. PAS yang mendokong Islam perlu menyedari bahawa selama ini ia masih dalam peringkat dakwah Makki. Kemenangan di Kelantan umpamanya bukanlah satu bentuk penubuhan pemerintahan yang membolehkan tertegaknya pemerintahan Islam seperti era Madani. Kemenangan itu perlu dilihat sebagi satu pembukaan kepada pintu dakwah yang baru dan lebih besar.

Demikian juga kemenangan PAS bersama-sama rakan dalam Pakatan Rakyat tidak boleh dijadikan satu landasan kepada pemerintahan Islam secara mutlak. Kemenangan itu sebaliknya satu ruang yang semakin luas kepada PAS untuk melebarkan dakwah, bukan sahaja kepada dilkalangan umat Islam bahkan kepada masyarakat bukan muslim.

Menyedari hal ini, pendokong PAS sewajarkan memberikan tumpuan kepada usaha untuk menunjukkan kemampuan Islam memerintah melalui kemenangan yang ada ini. Pamerkan keindahan Islam melalui beberapa aspek yang sedia disepakati umpamanya melalui kerajaan yang bersih dan amanah, pembanterasan rasuah, keadilan sejagat, kepimpinan yang tidak tamakkan dunia, konsep keadilan untuk semua, keterbukaan menerima kritikan dan teguran dan seumpamanya.

Selain itu, sepanjang dalam peringkat ini PAS perlu berusaha untuk menyampaikan mesej aqidah Islam kepada umum termasuk bukan muslim di samping mengukuhkan aqidah umat Islam terutamanya dari kalangan pendokong dan penyokong. Pengukuhan kepada soal akhlak juga penting. Di sinilah letaknya signifikan pemantapan tarbiyah dan dakwah. Tarbiyah dalaman perlu utuh dan dakwah ke arah aqidah yang sahih dan akhlak yang murni perlu dirancakkan.

Menjadi tanggungjawab kepada pemimpin PAS untuk menjelaskan hakikaat ini. Hari ini masih terdengar suara-suara yang mempertikaikan kepimpinan kerajaan negeri dari PAS yang dikatakan gagal untuk menegakkan syariat Islam. Ahli yang meluahkan suara begini perlu difahamkan marhalah dalam dakwah ini. Mereka perlu jelas bahawa kerajaan yang ada sekarang ini bukannya kerajaan Islam. Penyertaan PAS adalah sebagai memenuhi keperluan dan maslahah; juga untuk elakkan mudharat.

Namun keadaan ini tidak bermakna PAS perlu melupakan langsung usaha menegakkan syariah. Penegakkan syariah sebenarnya tetap berlaku dalam beberapa keadaan, iaitu dalam perkara yang disepakati bersama rakan dalam PR, seperti pengharaman rasuah dan ketidakadilan. Selain itu sebarang ruang dan peluang untuk melaksanakan hukum Allah setakat yang boleh tanpa menjejaskan maslahah dakwah dan tarbiyah juga perlu dilaksanakan dengan penuh hikmah.

Tegasnya, pemimpin PAS sewajibnya memahami aspek keutamaan dalam menentukan halatuju perjuangan, agar setiap langkah yang dihayun menepati dengan kehendak syariat.

Tuesday, June 23, 2009

Muhasabah dari Episod Unity Government

A. Alhamdulillah, selesai.
B. Tak mustahil akan berulang lagi jika akar masalah tidak dirungkai.
C. Akar masalah seperti berikut:

  1. Kurang penegasan terperinci dalam beberapa isu kritikal. Sebenarnya jauh dibelakang isu ini terdapat satu kecenderungan berbeza dalam melihat beberapa isu besar.: cth soal kedudukan Islam-Melayu dan bukan Islam, isu hak Melayu-Islam dan persamaan hak, isu dakwah dan strategi politik. Isu tahaluf dan aqad politik. Setakat ini belum ada kejelasan dalam falsafah berkaitan beberapa isu: Contoh perimbangan antara melindungi hak bumiputera (Melayu-Islam) yang sedia didokong oleh kerajaan BN dan dipertahan kuat oleh UMNO dan meritokrasi antara kaum yang dipegang oleh Pakatan Rakyat. Perimbangan antara keperluan menyempaikan Islam kepada musuh termasuk UMNO melalui muzakarah etc dan penjagaan kepada strategi parti untuk elak perangkap musuh. Maka untuk jangka masa panjang, persoalan ini perlu diperincikan sebagai satu hala tuju parti.
  2. Kelemahan dalam sistem membuat keputusan—sepatutnya diselesaikan secara dalaman—tapi gemar membawa keluar tanpa bincang di dalam dulu.
  3. Kurangnya ukhuwah dan tasamuh dalam mendepani sesuati masalah dan isu.
  4. Beberapa komunikasi politik secara sulit antara pemimpin PAS dan UMNO sejurus pilihanraya 2008, memburukkan lagi persepsi terhadap dialog dengan parti lawan ini walaupun perkaitannya tidaklah secara langsung. Komunikasi sulit ini mungkin ada justifikasinya, namun hakikat ahli sensitif dengan aktiviti sebegini tidak boleh dipertikaikan.
  5. Kegemaran sesetengah pihak untuk menonjolkan pendirian di luar mesyuarat sebagai startegi untuk mendesak rakan-rakan dalam jamaah menyokong pendiriannya.
  6. Gagal memahami mainan media yang melaga-lagakan antara satu dengan yang lain.
Harap polemik begini dapat dielakkan pada masa depan dengan menyelesaikan akar masalah di atas.

Sunday, June 14, 2009

Kerajaan Perpaduan--hentikanlah

Konflik pemikiran yang berlegar isu kerajaan perpaduan masih belum reda. Ia dikaitkan pula dengan isu perbincangan sulit PAS-UMNO sejurus pilihanraya umum 2008. Juga dikaitkan isu muzakarah-muqabalah. Serta turut membabitkan polemik lama ulama'-profesional. Lebih buruk lagi isu ini digambarkan sebagai pertembungan antara kumpulan Erdogan dan pro-muzakarah, antara Nik Aziz dan Haji Hadi.

Saya faham niat murni Presiden PAS yang melontarkan idea KP ini. Memang tak salah dan ada kesan positifnya. Tapi melihat kepada respon dan reaksi yang berlaku, eloklah perkara ini ditutup terus. Banyak yang negatif dari positif.

Sebenarnya Presiden PAS dah pun menutup isu ini seperti disiarkan dalam HARAKAH dengan buka depan yang nampak garang "TARIK BALIK!". Tapi nampaknya ia masih bermain-main di sana-sini. Yang menggerakkan isu ini akhir-akhir ini ialah UMNO dan media UMNO.

Nampaknya Presiden perlu buat kenyataan lebih tegas: TIADA KERAJAAN PERPADUAN. TIADA KERJASAMA DENGAN UMNO. TUMPU USAHA AMBIL ALIH KERAJAAN BN MELALUI PAKATAN RAKYAT.

Tindakan perlu segera agar kerosakannya dapat diminimakan. Dibawah ni maklumat menarik dari Tay Tian Yan:

PAS has offerd the concept of unity government, which has received positive responses from UMNO.

However, is there a need for this unity government at all? Does Malaysia really need a unity government?

There are only two circumstances where a coalition government should exist.

First, when none of the parties get more than half of all the seats.

Continental Europe boasts a tradition of multi-party politics, and often no single parties can win more than half of the seats.

Under the principle of power sharing, political parties with quite similar directions would work towards a coalition government, and their supporters will generally accept such an eventuality.

In France, leftist and rightist parties take turns to form the government. The leftist coalition is normally established between the Socialist Party, Radical Party, Green Party and the Communist Party.

As for the rightists, we have the coalition government of the Union for a Popular Movement and the New Centrist Party.

Countries inheriting the British parliamentary system are no strangers to coalition governments either, such as India.

If the Indian National Congress (INC) wins the biggest number of seats, it will team up with other parties operating on secular lines; If the Bharatiya Janata Party (BJP) is in the lead, it will then pair up with Hindu sects and nationalist parties to form a coalition.

Back in Malaysia, BN today controls far more than half of all the parliamentary seats. UMNO is firmly in power and the government is not at any risk of being toppled.

Given such a scenario, do you think there is a need for a unity government?

With power resources within BN hardly enough to be distributed among its many component parties, do you still think it will share some with PAS?

Moreover, UMNO and PAS are embracing very different political ideologies, and their supporters were fighting hard with each other during the elections.

Voters, too, have their own preferences.

With such a large gap lying between them, how can the two camps be brought together by force simply because of the weird intentions of a handful of leaders?

The second scenario under which a coalition government is a must is when a major crisis hits.

Britain was facing the serious issue of national survival during the first and second world wars. Political parties had to set aside their differences to cherish a war-time coalition government.

At the end of the war, fresh elections were held, and political parties reverted to stiff competition.

Malaysia is under no major threats today, and the administration is running pretty smoothly. There isn't any urgent need for a unity government.

PAS prospers on largely the same turf as UMNO, i.e. Islamic Malay community, It is therefore destined that this party will have to compete, not partner, with UMNO for survival.

Otherwise, it will be engulfed by UMNO by the sheer size of the latter.

And if it is meant to unite Muslims and safeguard the interests of Malays, then what has been proposed may not conform to the realistic political environment here.

The status of Malays is very solid today. No other communities can, or intend to, challenge the superiority of the Malay society. It is therefore unnecessary for Hadi Awang and Nasharuddin Mat Isa to be overly worried.

PAS and Pakatan Rakyat have their own domains of survival, as well as chances of forming their own government in the future. It is not necessary for them to tread upon political wild frontiers, less so to betray their pledges towards their supporters and voters. 

(By TAY TIAN YAN/Translated by DOMINIC LOH/Sin Chew Daily)