Tuesday, April 22, 2008

Bagaimana kemelut Negara Islam PAS-DAP dapat dirungkai

Sekali lagi DAP menyuarakan desakan terbuka agar PAS menggugurkan agendanya untuk menubuhkan negara Islam. Seperti yang saya nyatakan dalam posting yang lalu, bahawa selagi kemelut ini tidak diselesaikan segera, ia akan menjadi api dalam sekam. Isu ini perlu dirungkai elok, bukan sahaja untuk kebaikan politik Pakatan Rakyat, bahkan juga untuk masa depan Islam.

PAS perlu tunjukkan kepada dunia bahawa Islam adalah relevan dengan realiti dunia. Bahkan pendokong Islam mampu duduk bersama-sama dengan orang lain untuk membawa dunia ke arah kebaikan. Malaysia sebagai sebuah negara berbilang kaum tentunya menjadi tapak yang cukup cantik untuk menunjukkan betapa pendokong Islam mampu membawa perubahan ke arah keadilan, kemakmuran, kebaikan dan keamanan dunia dengan cara yang aman dan bijaksana.

Saya melihat bahawa beberapa punca utama yang menyebabkan konflik ini terus berpanjangan:

a. Keengganan kedua-dua pihak untuk mengadakan dialog secara telus dan menyeluruh dalam menyelesaikan kemelut ini.

b. Propaganda yang hodoh tentang Islam, undang-undang Islam, dan pendokong Islam, termasuk label pengganas, fanatik, radikal dan militan ke atas pencinta Islam menyebabkan negara Islam sebagai suatu yang ditakuti.

c. Kejayaan sistem demokrasi sebagai sistem politik paling stabil dan adil, di abad 20 dan di abad 21 ini menjadikan struktur bernegara yang dilihat berbeza dari demokrasi sebagai tidak realistik, zalim dan tidak adil kerana tidak demokratik.

d. Sistem bernegara secara Islam yang belum mampu menunjukkan model semasa yang dapat menggambarkan keadilan, kemakmuran, dan pembangunan yang hebat berasaskan Islam pada abad ini- bagi mengatasi kekaguman kepada sistem demokrasi.

e. Kegagalan untuk meyakinkan keindahan sistem Islam, termasuk dalam konteks bernegara kepada masyarakat bukan Islam, bahkan juga kepada umat Islam.

f. Kelemahan untuk melakukan ijtihad dalam aspek fiqh tajdid atau fiqh taghyir (Fiqh Perubahan)- contohnya bagi menjawab persoalan: 'Adakah boleh menggugurkan slogan 'negara Islam' tanpa menggugurkan hasrat Islam sebenar?', 'Adakah boleh mensyaratkan penubuhan 'negara Islam' dengan sokongan rakyat melalui pilihanraya?

e. Kelemahan dalam melakukan ijtihad dalam aspek fiqh dawlah contohnya bagi menjawab persoalan: 'Adakan mewujudkan Majlis Syura Ulama itu satu kemestian dalam sebuah negara Islam?', 'Adakah 'negara Islam' semestinya ber'syahadah'? dan seumpamanya.

f. Kelemahan dalam ijtihad dalam merangka 'tahaluf siyasi' yang baru bagi menggantikan konsep tahaluf siyasi yang lepas yang menghadkan kerjasama sebagai 'pembangkang', bukan kerjasama berkerajaan (kecuali jika Islam debagai ad-deen). Hurainnya telah saya sentuh dalam posting yang lepas. Bahkan dengan pengetahuan yang terhad ini, saya cuba untuk meberikan justifikasi kepada kerjasama PAS dalam kerajaan yang tidak menjadikan Islam sebagai dasar perjuangan.

Konflik yang berlaku ini sebenarnya bukan satu bala yang menyebabkan pendokong Islam menjadi menggelabah. Bahkan ia adalah satu cabaran yang insyaallah akan mematangkan pendokong Islam bagi merangka gagasan perjuangan bernegara secara Islam, bukan sahaja untuk negara sekecil Malaysia, bahkan untuk struktur dunia sepenuhnya.

Di sini, para pimpinan Islam perlu mengambil tindakan agresif untuk merangka fiqh siyasah baru yang semasa bagi menghadapi cabaran dunia yang besar nanti. Merangka ijtihad ini memerlukan penglibatan ulama, pengamal politik, pakar perundangan, pakar sains politik, bahkan juga pakar ekonomi, dan aktivis masyarakat. Ulama dari luar negara juga wajar dijemput bagi membuka ruang pengalaman para penyelidik.

Di samping itu usaha merancakkan dakwah, penerangan dan dialog secara berterusan perlu dilakukan bagi membaiki keadaan sekarang.

Insyaallah dengan dialog yang serius seiring dengan tajdid dalam fiqh siyasi, serta proses penerangan tentang keindahan Islam secara agresif, insyaallah konflik isu Negara Islam ini dapat dirungkaikan dengan baik.

Berikut adalah berita dari Malaysiakini, berkaitan kenyataan terkini Karpal Singh:

DAP desak PAS gugur negara Islam

Apr 22, 08 8:57pm
Pengerusi kebangsaan DAP, Karpal Singh hari ini mendesak PAS supaya menggugurkan agenda parti itu untuk menubuhkan negara Islam.Ahli parlimen Bukit Gelugor itu berkata, janggal bagi PAS untuk meneruskan agenda negara Islamnya dan pada masa yang bekerjasama dengan dua parti lain dalam Pakatan Rakyat - PKR dan DAP."

Walaupun PAS memberi tumpuan kepada agenda Pakatan Rakyat untuk mewujudkan sebuah negara kebajikan dan memulihkan demokrasi dan urus tadbir yang baik, tetapi ia tetap dengan agendanya untuk menubuhkan sebuah negara Islam."

Kenyataan yang dibuat oleh ahli parlimen PAS bagi Kuala Selangor, Dr Dzulkifly Ahmad, pastinya tidak membantu menjayakan perjuangan Pakatan rakyat," kata Karpal dalam satu kenyataan hari ini.Beliau mengulas laporan akhbar yang memetik Dr Dzulkifly sebagai berkata parti itu tetap dengan agendanya untuk menubuhkan kerajaan Islam di Malaysia.

Menurut Dr Dzulkifly lagi, partinya tidak membangkitkan isu negara Islam kerana ia bukan sebahagian daripada agenda Pakatan Rakyat.Beliau berkata, pihaknya akan memberi lebih banyak masa kepada pengundi untuk memahami parti tersebut.Minta nasihat Tun SallehMenurut Karpal lagi, kenyataan yang dibuat oleh para pemimpin PAS tidak membantu menjayakan kepentingan Pakatan Rakyat.

Beliau berkata, PAS tidak boleh melakukan dua perkara dalam satu masa."Saya ingin menasihatkan PAS bahawa parti itu mungkin perlu mendapatkan pandangan Tun Salleh Abas yang penah menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) PAS dan exco kerajaan nengeri Terengganu, mengenai isu negara Islam," tambahnya.

Menurut Karpal lagi, pada 1988, Tun Salleh bersama panel lima orang hakim Mahkamah Agung, dalam satu penghakiman, telah mengisytiharkan bahawa Malaysia bukan sebuah negara Islam, tetapi negara sekular yang mengamalkan undang-undang sekular."

Juga tidak boleh dilupakan kenyataan Tunku Abdul Rahman Putra dan Tun Hussein Onn bahawa Malaysia adalah sebuah negara sekular," kata Karpal, sambil menambah bahawa Perlembagaan Persekutuan sendiri mengandungi negara sekular sebagai salah satu struktur asasnya.'Henti buat kenyataan'

Sehubungan itu, katanya, PAS perlu memberi jaminan bahawa pemimpinnya, termasuk menteri besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak akan menguar-uarkan lagi hasratnya untuk menjadikan Malaysia sebuah negara Islam.

Menurut peguam terkenal itu lagi, tidak memberi sebarang makna bagi PAS secara terbuka mengisytiharkan bahawa ia menjadi tulang belakang Pakatan Rakyat dengan matlamat menubuhkan negara Islam."PAS sendiri tidak mampu memperolehi majoriti dua pertiga untuk meminta Perlembagaan Persekutuan untuk menubuhkan sebuah negara Islam."

PAS mesti bersikap praktikal dan berkerjasama ke arah memastikan Pakatan Rakyat menang lebih besar dalam pilihanraya umum akan datang," kata Karpal, sambil menambah parti Islam itu tidak seharusnya melakukan sesuatu yang prejudis kepada gabungan pembangkang serta boleh menjejaskan usaha memperkukuhkan Pakatan.

Untuk itu, katanya, cara terbaik ialah pemimpin PAS berhenti membuat kenyataan terbuka tentang perkara tersebut.
Dalam pilihanraya umum 8 Mac lalu, barisan pembangkang - PAS, PKR dan DAP - berjaya menawan empat negeri - Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor.
Kerajaan campuran di Kedah terdiri daripada PAS dan PKR. Di Pulau Pinang pula antara PKR dan DAP.

Manakala ketiga-tiga parti tersebut menubuhkan kerajaan campuran di Perak dan
Selangor.Berikutan itu, pada 1 April, pucuk pimpinan ketiga-tiga parti berkenaan
sepakat untuk merujuk keempat-empat negeri tersebut sebagai kerajaan negeri
Pakatan Rakyat

Wednesday, April 9, 2008

Fiqh Perimbangan-The Fiqh of Balances

Antara kaedah-kaedah fiqh yang penting dalam membuat keputusan siyasi adalah yang berkaitan Fiqh Tawazun atau Fiqh Perimbangan. Asasnya ialah al-Quran dan Sunnah, lalu digarap cantik oleh ulama silam. Zaman ini Dr. Al-Qaradhawi membuat beberapa perbahasan berkenaan perkara ini.

Di bawah ini saya petik beberapa isu ini yang dirasakan berguna dalam mengariskan tahaluf siyasi semasa serta prinsip kerajaan campuran di Malaysia.


The Fiqh of Balances

By the fiqh of balances we mean several matters, as follows:

1. Balancing interests against each other, in terms of size and capacity; value and effect; as well as, endurance, so as to determine which should be given precedence and which should be discarded.
2. Balancing evils against each other in the same way of balancing interests, so as to determine which could be accepted and which has to be avoided.
3. Balancing interests against evils if they contradict, so as to determine when to give the avoidance of evil a precedence over the gaining of interests, and when to forgive evil for the sake of interests.

The Need for Two Levels of fiqh

In this respect, we need two levels of Fiqh as follows:

 The Need for the fiqh of Shari'ah: The first of these levels is a Shari'ah Fiqh based on a profound understanding of the letter and spirit of Shari'ah, so as to establish the soundness of the said "principle of balances" and determine its evidence, which should be clear to those who endeavor to understand the judgments and texts of Shari'ah and delve deep in its secrets. Shari'ah was sent down only for achieving benefits for humans in earthly life and in the Hereafter, in the known ranks of these interests: Al-Daruriyyah (the indispensable) Al-Hajiyyah (the needful) and Al-Tahsiniyyah (the dignifying).

 The Need for the fiqh of Factual Experience: The second level is a rather positivistic fiqh based on the study of contemporary reality - a study that is careful comprehensive and dependent on the most accurate information and statistics. However, we have to warn here against misleading and unrealistic figures based on propaganda leaflets, inadequate information and questionnaires aimed at serving a specific objective, not at serving Truth as a whole.


Integration of the Two Types of Fiqh in Examining Interests and Evils

Both the Fiqh of Shari'ah and Fiqh of factual experience should be integrated so that we may reach the proper academic balancing process that is free from both extremism and neglect.

The Shari'ah aspect here is clear in principle It was discussed in the books of Usul Al-Fiqh (principles of Jurisprudence), starting with "Al-Mustasfa" and up to "Al Muwafaqat"", as well as the books on rules, similarities and differences. When interests conflict, lower interest is sacrificed for the sake of higher interest, and private interest is sacrificed for the sake of common interest, and the owner of private interest is to be compensated for his loss. Also in cases of conflicting interests, temporary interest is forsaken in favor of long-term or permanent interest; superficial interest is neglected for the sake of real interest, and sure interest is given precedence over uncertain interest.

In the Treaty of Hudaibia, we saw the Prophet (peace be upon him) give prominence to real, basic and future interests over some considerations that others would never have relinquished.

He agreed to such conditions that at first glance seemed unfair or humiliating to Muslims; he agreed to the removal of the phrase, "In the name of Allah, Most Merciful, Most Compassionate", in whose place was written "In They name O God": He also agreed not to be mentioned as the Messenger of Allah in the pact, and to write his name only as Mohammad Ibn Abdullah.

The examples are many. If evils conflict, and some of them are indispensable, then one should chouse the lesser of two evils and the lower of two degrees of harm prescribed.
Muslim Scholars have prescribed that harm should be eliminated as much as possible and that a lesser harm should not be eliminated with a greater harm. A minor harm should be tolerated if such tolerance would make it possible to avoid a major harm, and private harm should be accepted for the sake of avoiding common harm.

Many examples of this are mentioned in books on the "rules of Fiqh" or "similarities and analogies".

If interests and evils conflict, they should be examined carefully in terms of their size, effect and duration.

A slight evil should be forgiven for the sake of realizing a major interest.

A temporary evil should be forgiven for the sake of realizing a long - term or permanent interest.
Even a great evil should be accepted if its elimination would lead to a greater evil.
In normal conditions, the avoidance of evil should come before the realization of interest.
It is not enough that we should accept this concept in theory, but rather we have to apply it in practice, for many of the differences among the active Islamist groups are related to these balances.

Is alliance with non-Muslim forces acceptable?

 Is reconciliation or pacification with governments that do not adhere to Islam acceptable?
 Is it allowed to participate in a ruling regime that is not purely Islamic and operates under a constitution that has loopholes or does not have our full approval?
 Should we join an opposition front that comprises political parties for toppling an infidel backshading regime?
 Should we establish Islamic economic institutions in an environment dominated by a usury-based, man-made economic system?
 Should we allow Muslim elements to work for usury based banks and establishments, or should we keep all the religious elements that adhere to the teachings of Islam away from such establishments?


The Difficulty of Practice in Real Life

It is easy to lay down a principle, but difficult to put it to practice. The Fiqh of balances is not easy to grasp by the layman and by others who can raise a hue and cry for the slightest cause.

The erudite scholar, Mawdudi, and his followers met much resistance and embarrassment when he, in the light of the fiqh of balances, was of the opinion that electing "Fatima Jinnoh" was less harmful than electing "Ayyub Khan". They became a target of a ferocious campaign invoking the hadith (A people who appoint a woman to lead them will never thrive). So how about a people who appoint as their leader a tyrant, would they do any better? Never!

The fiqh (of balance) here examines the two evils to choose the lesser one and avoid the greater of them.

Dr. Hassan Al-Turabi and his brothers in Sudan were attacked by some Islamists because they had decided to join the Socialist Union and had accepted some government appointments under Ja'far Nimeiri s regime, even before he announced the application of Islamic Shari'ah in Sudan.

Our brothers in Syria fared the same (opposition) when they decided to ally themselves with some non-Islamic forces to resist the regime that was seeking to annihilate them, although Prophet Mohammad allied himself with the tribe of Khuza'a who were polytheists, and he sought the support of one polytheist group against the other at times, too.

However, I am not taking sides here. I am only advocating a principle: the fiqh of balances, on which the structure of Shari'ah politics" should be built.

In positions taken by the Prophet and his Companions, and in the provisions of our comprehensive Shari'ah is much evidence supporting this argument: that it is permissible to participate in a non-Islamic rule or ally with non-Muslim forces.

Proof of the Fiqh of glances from the Holy Quran

If we carefully examine the Holy Quran, with its Meccan and Medinan revelations we will find much proof of the fiqh of balances and how to weigh things against one another.

A balancing of interests is present in Aaron's reply to Moses (may Allah have peace on both of them) "O son of my mother, do not seize me by my beard nor by (the hair of) m! head. Truly I feared that you should say, (You have caused a division among the Children of Israel and did not respect my word) (Surat Taha: 94).

A balancing of evils is found in the explanation given b) Al-Khidr when he scuttled the boat, (As for the boat, it belonged to poor people who plied on the water, and I wanted to render it unserviceable, for there was after them a king who took every boat by force) [Surat Al-Kahf: 79].

If the boat would be kept by its owners because it was scuttled, then the situation would be less damaging than it would be when the boat was to be lost completely. Saving some is certainly better than losing all.

Quite in point on the fiqh of balances is Allah's saying ("They ask you about fighting in the Prohibited Month Say", "Fighting therein is a grave. [offence], but graver it is, in the sight of Allah, to deny Him, to prevent access to the Sacred Mosque, and drive out its members". Tumult and oppression are worse than slaughter) [Surat Al-Baqara: 217].
Allah the Almighty is telling us that fighting in the Prohibited Month does constitute a grave offence, but may be undertaken for resisting something graver.

For a comparison between abstract and concrete interests, let us read the Almighty's admonishment of Muslims after the Ghazwah of Badr. (It is not fitting for an apostle to have prisoners of war until he has thoroughly conquered the land. You look for the temporal goods of this world, but Allah looks to the Hereafter, and Allah is Exalted in might, Wise) [Surat Al-Anfal: 67].

For a balancing of interest and evil, let us read the Almighty's saying, (They ask you about wine and gambling. Say, "In them, there is great sin, and some profit, for men, but the sin is greater than the profit) [Surat Al-Bakara: 219].

In comparing non-Muslim groups and forces one to another, let us read the opening verses of Surat Al-Rum (the Romans) which predict the Romans' victory over the Persians. On that (though both parties are non-Muslims [the surat says,day the believers shall rejoice) though both parties are non-Muslims [the surat says,day the believers shall rejoice) though both parties are non-Muslims [the surat says, day the believers shall rejoice) (4) because the Romans were people of the Book, which made them closer to Muslims than the Persians who worshipped fire.

The Opinion of Sheikh Al-Islam Ibn Taymia

Sheikh Al-lslam Ibn Taymia gave a very strong opinion on the permissibility of assuming some public offices in an unjust state, if the occupant of such office would seek to alleviate some of the injustice or curb evil and corruption (see Annex. 1).

He also wrote a comprehensive chapter on the conflict of good things or bad things, or their combination if they came together and could not be separated but were to be taken as a whole or left as a whole (see Annex. 2).

A Muslim symposium devoted to Islamic economics and comprising some jurisprudents and some economists opined that it was legal [from the Shari'ah point of view] to subscribe to the shares put up for public sale by companies and enterprises which are established in Muslim countries to operate in authorized fields but could have a tinge of suspicion of riba [usury] in their transactions.

The symposium, examining that issue in the light of the fiqh of balances, saw that such vital and effective concerns should not be left to non-Muslims or unreligious Muslims, as such action would entail a grave danger, particularly in certain countries. Shareholders can donate a proportionate part of their profits as a sadaqat [charity] for that part of the profit he may deem as resultant from riba - related transactions.

According to this fiqh, conscientious Muslim youth were given the religious opinion that they should not leave their jobs in banks and insurance companies and their likes, albeit their stay would entail some sin, because their stay would make them gain experience that they might use to serve Islamic economy. They would be rejecting the evil, even if only in their hearts, while they joined efforts with those who seek to change the whole order into an Islamic one.

When the Fiqh of Balances is Absent

If we do not apply the fiqh of balances, we will be closing many doors of good and blessing in our own faces, making the philosophy of rejection a way of dealing with everything, and taking self - isolation as a pretext for avoiding problems and shirking a confrontation with the adversary on his home ground.

It would be so easy for us then to say "No"! or "This is haram [prohibited by Shari'ah]!" to every proposal that requires thought or ijtihad [passing a legal opinion on some issue that is not specifically dealt with by Shari'ah].

But if we apply the fiqh of balances, we will find a way to compare one situation to another and weigh profits against losses in the short and long runs and at individual and collective levels, and then choose what we judge as leading to the realization of interest and the avoidance of evil in the best way possible.

Over ten years ago, I was invited to write for the "Doha" magazine that was published in Qatar. It was a general publication of literary and cultural pursuits, and most of its editorial staff were secularists, while its predominant line, though not against Islam, was not pro-Islamic or defending Islam either.

I hesitated for a long time, but, thinking of the proposal in a balancing manner, I judged that to write for the magazine would be better and more useful than boycotting it, because its readers represented a broad base of the cultured masses, most of whom do not usually read Islamic magazines. The readers of that magazine are unlike those who read the "Al-Umma" magazine and the like, so we have to make our word reach them whenever we have a chance. It is our divine duty to the Call to do so.

This is what makes us agree to be interviewed by reporters of newspapers and magazines whose line may not gain our approval. Some of our brothers still blame those who write in the daily newspapers which do not follow an explicit Islamic line. Some even blamed me for serializing my book, "The Islamic Awakening Between Allowed Difference And Rejected Dispersal" in the Saudi Asharq Al Awsat newspaper because that newspaper had adopted certain attitudes they did not approve of, but I had realized the benefit of publishing the book in such a widely-read newspaper.

There are even those who believe in boycotting mass media in all their forms - the printed, the audio and the visual, c account of their deviated thoughts and practices. They forget that; leaving the mass media will only make them worse and will give a chance to the secularists and dirty - minded to infiltrate deeper into them and sabotage them, while it will deny us chances c which we do not find equivalents.

If we examine this issue in the light of the fiqh of balances, we will find that entering these important and vita fields is not only legal but desirable, even imperative, as well because it represents a means for discharging the duty of the Call and fighting evil as best we can. If something is required b' duty, then it is a duty in itself, as it is already known and established.

Negara Islam: Segerakan dialog

Saya percaya pimpinan PAS dan rakan-rakan Pakatan lain terutamanya DAP selalu bertemu. Namun saya tak pasti adakah perbincangan serius isu negara Islam pernah dibuat atau tidak.

Ramai mengetahui bahawa PAS telah mengambil sikap yang jelas bahawa Negara Islam tetap menjadi agenda jangka panjang diperingkat parti, tetapi tidak akan menjadikan Negara Islam itu sebagai asas dalam pemerintahan Pakatan hari ini. Ia terbukti melalui beberapa kenyataan pimpinannya serta manifesto PAS.

Walau pun PAS telah menegaskan bahawa soal negara Islam tidak akan dijadikan isu di peringkat Pakatan Rakyat, namun ia tetap menjadi satu isu yang perlu diselesaikan dengan baik, terutamanya antara PAS dan DAP. Penyelesaian ini tidak memerlukan publisiti. Yang perlu ialah dialog, keterbukaan dan satu keputusan yang jelas dan bersama.

Polemik Negara Islam tidak boleh sekadar diharap akan menjadi senyap tanpa apa-apa tindakan konkrit. Pihak BN dan medianya tentunya mencari setiap lubang dan liang untuk menggembar-mgemburkan perbezaan antara PAS dan DAP dalam isu ini. Dalam masa yang sama PAS dan DAP akan terus berbicara tentang isu ini diperingkat dalaman parti masing-masing. Kadang-kadang perbicaraan diperingkat dalaman ini secara tidak sengaja mendapat liputan media dan dilaporkan dalam konsteks yang melaga-lagakan.

Buktinya jelas. Belum cukup sebulan PRU12, isu ini telah mula ditimbulkan. Berikut adalah rentetan peristiwa polemik ini yang berlaku baru-baru ini:


DAP Apa lagi selain negara Islam?
Malaysiakini: Apr 9, 08 4:43pm

Apa lagi isu yang lebih besar daripada hasrat PAS untuk menubuhkan negara Islam di Malaysia? - pengerusi DAP Karpal Singh menjawab gesaan agar beliau "menutup mulut" daripada mengulas isu tersebut.

Menteri besar Kedah, Azizan Abdul Razak, hari ini dilaporkan berkata "saya harap dia (Karpal) jangan bercakap lagi mengenai hal ini jika dia belum benar-benar faham apa itu hukum hudud."

Menjawab tempelakan itu, Karpal berkata negara Islam menjadi isu
awam yang paling penting kerana Malaysia kini sebuah negara sekular dengan Islam sebagai agama rasmi dan jaminan perlembagaan semua agama boleh diamalkan secara aman dan harmoni.

"Isu ini tidak boleh, dan tidak wajar, disapu bawah permaidani," katanya, dalam satu kenyataan hari ini.

"Jika usaha PAS menukar Malaysia menjadi negara Islam menjadi kenyataan, ia bermakna undang-undang hudud akan dikenakan terhadap bukan Islam."

Kenyataan Karpal ini, yang juga ahli parlimen Bukit Gelugor, siri terbaru dalam perang mulut antara DAP dengan PAS susulan cadangan penubuhan Pakatan Rakyat pada 1 April.

Azizan menggesanya tidak meneruskan isu itu selepas Karpal menjawab kenyataan menteri besar Kelantan, yang juga mursyidul am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Aziz pada Ahad.

Berikut rentetan 'perang mulut' dua parti pembangkang itu:

1 April: Tiga pemimpin utama pembangkang mengumumkan cadangan penubuhan Pakatan Rakyat. Pengumuman itu disertai penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, presiden PKR Dr Wan Azizah Wan Ismail, presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan tokoh utama DAP Lim Kit Siang.

2 April: Timbalan menteri besar Kelantan Datuk Ahmad Yaakub dilaporkan berkata "PAS wajar menjadi tunjang kepada pakatan itu sekiranya ia mahu merealisasikan impian menubuhkan sebuah Negara Islam."

3 April: Kenyataan ini disokong Pemuda PAS Kelantan.

4 April: Merujuk kenyataan Ahmad dan setiausaha presiden PAS, Roslan Shahir Mohd Shahir, Kit Siang berkata PAS belum mengambil iktibar krisis dalam Barisan Alternatif sehingga mendorong DAP meninggalkan pakatan tersebut pada 2001

5 April: Pengerusi DAP Karpal Singh menggesa Abdul Hadi bertanggungjawab atas kenyataan Ahmad.

Karpal dilaporkan berkata: "Bagaimana mungkin PAS menjadi tunjang kepada Pakatan Rakyat jika kerusi parlimen yang dimenangi mereka adalah yang paling sedikit jumlahnya berbanding DAP dan PKR."

6 April: Menteri besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, mendakwa Karpal memperkecil-kecilkan usaha PAS mempromosikan pentadbiran Islam di negeri itu.

Kenyataan Ahmad, setakat ini, menerima dukungan Pemuda PAS, sekurang-kurangnya di Kelantan, Terengganu dan Kedah.

7 April: Karpal menafikan tuduhan Nik Abdul Aziz. Karpal berkata: "Saya tidak
pernah, pada bila-bila masa pun, memperkecil-kecilkan Islam.

"Kami tidak berbalah dengan PAS melainkan berhubung ideologi asas parti itu untuk menjadikan Malaysia sebuah negara Islam dan memperkenalkan undang-undang hudud."

Ahmad - yang dilaporkan memulakan kenyataan kontroversi itu minggu lalu
- berkata beliau tidak bermaksud memaksa DAP dan PKR menerima PAS sebagai teras utama Pakatan dan menyalahkan media atas kekeliruan yang berlarutan.

Datuk Husam Musa, naib presiden PAS dan exco Kelantan, memberi jaminan
negara Islam hanya menjadi idealisme parti itu dan tidak terdapat dalam agenda
Pakatan Rakyat.

8 April: Pemuda PAS Kedah meminta Karpal tidak membesar-besarkan isu tersebut, sementara menteri besarnya Azizan Abdul Razak menggesa pengerusi DAP tidak bercakap sesuatu isu yang tidak difahaminya, termasuk isu hudud.

Tuesday, April 8, 2008

Bolehkah PAS menyertai pemerintahan tidak berasaskan Islam?

Penyertaan PAS dalam kerajaan Pakatan Rakyat bukanlah satu yang ganjil memandangkan ia adalah rentetan dari kerjasama politik dengan rakan-rakan politik lain yang telah sekian lama terjalin. Namun, terdapat juga segelintir pendokong Islam yang mahukan penjelasan syarie tentang penglibatan ini memandangkan ia adalah satu perkembangan yang agak baru kepada PAS di zaman kepimpinan ulama’ ini.

Antara persoalan yang timbul ialah: Bolehkah PAS menyertai pemerintahan Pakatan Rakyat yang tidak menjadikan Islam sebagai asas dalam pemerintahan? Tidakkah penyertaan ini akan dianggap sebagai menyokong dan menyetujui, bahkan bersubahat dengan perbuatan mungkar?

Para pendokong Islam cukup faham bahawa menegakkan pemerintahan Islam adalah satu kemestian. Umat Islam perlu berusaha untuk memastikan peraturan Islam bukan sahaja dapat diamalkan di peringkat individu dan keluarga, bahkan juga di peringkat masyarakat dan negara.

Difahami juga bahawa memerintah negara dengan membelakangi syariat Allah adalah suatu yang menyalahi kehendak agama. Islam menolak pemerintahan yang tidak menegakkan hukum Allah atau tidak mempunyai perancangan dan keazaman untuk melaksanakannya secara menyeluruh.

Fasal 5 Perlembagaan PAS secara jelas menyatakan hasrat untuk menegakkan sebuah masyarakat dan pemerintahan yang berasaskan Islam.

Pemerintah yang tidak melaksanakan hukum Allah, dari sudut pandangan Islam dikira sebagai zalim. Maka, pada dasarnya Islam melarang penganutnya mendokong dan menyertai pemerintahan ini. Atas premis inilah PAS tegas tidak menyokong perjuangan UMNO sejak sekian lama.

Namun, prinsip di atas tetap ada pengecualiannya. Terdapat keadaan-keadaan tertentu yang membenarkan pergerakan Islam Islam menyokong dan menyertai pemerintahan yang tidak berasaskan Islam. Hukum siyasah Islam tidaklah rigid dan beku. Terdapat ruang keanjalan yang memberikan kelapangan dan kemudahan kepada penganut dan pejuang agamanya. Islam juga tidak mengenepikan aspek maslahah yang mengambil kira pertimbangan logik dan pengalaman dalam perkara-perkara yang tidak bercanggah dengan nas qat’ie.

Melihat kepada realiti di Malaysia, beberapa prinsip, sebab dan situasi wajar dijadikan pertimbangan bagi membolehkan penyertaan ke dalam pemerintahan yang tidak berasaskan Islam:

1. Memilih mudharat yang ringan berbanding mudharat yang lebih besar. Kedua-dua pemerintahan yang digantikan dan yang menggantikan itu dianggap sebagai mudharat kerana pemerintahan-pemerintahan itu tidak meletakkan Islam sebagai asas dalam pemerintahan. Oleh kerana pemerintahan yang digantikan itu mendatangkan mudharat yang lebih besar, maka tindakan Parti Islam memilih untuk menyokong dan bersama-sama kerajaan pengganti itu berasaskan prinsip memilih mudharat yang lebih ringan berbanding mudharat yang lebih besar. Dalam hal ini, Dr. Yusuf Al-Qaradhawi memetik kisah Nabi Harun yang tidak berkeras dengan penyembah patung lembu. Surah Taha, ayat 94 mencatatkan alasan Nabi Harun bahawa: Sesungguhnya aku takut bahawa engkau akan berkata kepada ku: “Engkau telah memecah-belahkan kaum Bani Israil sesama sendiri dan engkau tidak berhati-hati mengambil pesanan ku”.

2. Mengurangkan kezaliman dan mencegah mungkar setakat yang terdaya. Penindasan terhadap hak rakyat, agihan kekayaan yang tidak seimbang, rasuah dan salah urus negara, penguatkuasaan undang-undang draconian, pembaziran, dan sekatan kebebasan bersuara adalah antara bentuk-bentuk kezaliman dan kemungkaran pemerintah yang mahu dibanteras secara sepakat antara parti Islam dan rakan-rakan lain. Kemungkaran ini dapat dipadamkan dengan kekalahan pemerintahan terdahulu dan dengan tertubuhnya kerajaan campuran. Walau pun kemungkaran lain seperti sistem riba, dan keengganan melaksanakan sebahagian hukum Islam mungkin tidak dapat diatasi melalui kerajaan baru, namun ia bukanlah satu alasan untuk menolak terus peluang yang ada untuk mencegah kemungkaran-kemungkaran yang mahu dibanteras secara sepakat tadi.

3. Memanfaatkan ruang untuk menegakkan Islam setakat yang termampu. Penyertaan dalam kerajaan campuran bermakna sebahagian dari pemimpin parti Islam akan berada dalam organisasi kerajaan. Kuasa yang ada ini merupakan ruang yang cukup baik untuk melaksanakan Islam pada ruang lingkup yang ada. Kisah Raja Najasyi yang muslim tetapi tidak menguatkuasakan hukum Islam dijadikan rujukan untuk menyokong hujah ini.

4. Memanfaatkan ruang untuk menyampaikan Islam. Oleh kerana parti Islam berada di pihak kerajaan, maka sekatan-sekatan ke atas suara-suara Islam akan dapat dihapuskan. Ruang untuk menyampaikan mesej Islam, termasuk soal-soal sensitif seperti topik pemerintahan Islam terbuka luas.

5. Pelaksanaan Islam secara terhad dalam pemerintahan baru boleh dianggap sebagai sebahagian dari proses tajdid yang berlaku secara beransur-ansur. Hakikat penurunan al-Quran secara beransur-ansur, terutamanya dalam kes pengharaman arak menunjukkan bahawa proses ini adalah syarie dan sesuai dengan fitrah masyarakat yang sukar menerima perubahan mendadak. Pelaksanaan Islam secara beransur-ansur ini dilaksanakan dengan tekad yang bulat untuk melaksanakan Islam secara menyeluruh apabila diizinkan Allah.

6. Penyertaan sebagai satu langkah persediaan ke arah menegakkan pemerintahan Islam. Penglibatan pendokong Islam dalam struktur pemerintahan negeri dan negara memberikan pengalaman berharga untuk meneruskan usaha memerintah secara Islam dengan cara yang sempurna. Memerintah sesebuah kerajaan hari ini bukan sahaja memerlukan sifat amanah dan tekun, bahkan ia menuntut kecekapan serta pengalaman. Ilmu dan maklumat serta pengalaman dalam aspek ekonomi, perundangan, keselamatan negara, hubungan antarabangsa serta perdagangan amat penting dalam peneraju negara. Para pemimpin dan pendokong parti Islam akan mendapat keyakinan masyarakat jika mereka terdedah dengan perkara ini melalui penglibatan dalam kerajaan campuran.

Ringkasnya penyertaan parti Islam dalam pakatan untuk menjatuhkan pemerintah zalim adalah satu kelonggaran berasaskan prinsip maslahah. Oleh yang demikian, penyertaan ini tertunya terikat dengan syarat-syarat tertentu agar matlamat penyertaan itu tadi tidak terpesong. Insyaallah kita akan bincangkan syarat-syaratnya dalam catatan yang lain.

Tuesday, April 1, 2008

Pakatan Rakyat vs. Barisan Nasional: Sejarah baru politik Malaysia

Tahniah kepada pemimpin PKR, DAP dan PAS atas kejayaan menubuhkan Pakatan Rakyat. Telah lama rakyat menunggu satu ikatan yang kuat dan padu untuk berhadapan dengan penguasaan berpanjangan BN selama ini.



Rakyat kini ada dua pilihan yang jelas: BN atau PR. Nah! Sistem dua parti telah muncul. Diharap pihak PR dapat menarik sokongan parti-parti lain terutamanya di Sabah dan sarawak untuk turut menyertainya.



Berikut adalah laporan Malaysiakini tentang perkembangan ini:



Tiga parti pembangkang utama - PAS, DAP dan PKR - hari ini bersetuju untuk menubuhkan gabungan yang dikenali sebagai Pakatan Rakyat.



Penubuhan pakatan tersebut turut menyaksikan PAS dan DAP memulihkan kerjasama antara kedua-dua parti tersebut.



Sebelum ini, DAP, PKR dan PAS, menganggotai Barisan Alternatif (BA) yang ditubuhkan pada tahun 1999.



Bagaimanapun, DAP bertindak keluar dari barisan tersebut dua tahun kemudiannya kerana membantah agenda negara Islam yang diperjuangkan oleh PAS.



Keputusan menubuhkan pakatan tersebut dibuat dalam satu perjumpaan hari ini yang dihadiri oleh Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim; Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail; pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang; dan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.



"Dalam perjumpaan hari ini, kami telah mencadangkan untuk menggabung kerjasama antara ketiga-ketiga parti tersebut di bawah nama Pakatan Rakyat," kata para pemimpin berkenaan dalam satu kenyataan bersama hari ini.



Mereka berkata, nama tersebut dicadangkan sementara menunggu pengesahan parti-parti terbabit.


Majlis Kepimpinan



Menurut kenyataan itu lagi, Pakatan Rakyat berikrar untuk melindungi hak-hak dan kepentingan semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaum dan agama, sepertimana yang terkandung dalam Perlembagaan.



Berikutan itu, kata mereka, kerajaan-kerajaan negeri Kelantan, Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor akan dikenali sebagai kerajaan negeri Pakatan Rakyat.



"Dasar-dasar kerajaan-kerajaan negeri berkenaan akan dijalankan mengikut dasar-dasar yang dipersetujui Pakatan Rakyat," kata kenyataan itu lagi.



Menurutnya lagi, bagi mengukuhkan lagi kefahaman bersama mengenai dasar-dasar berkenaan, satu konvensyen wakil rakyat Pakatan Rakyat akan diadakan pada 27 April depan.


Bagi mengukuhkan struktur Pakatan Rakyat, sebuah Majlis Kepimpinan ditubuhkan, yang dianggotai pemimpin tiga parti berkenaan.


Di samping itu, kata kenyataan itu lagi, Urusetia Bersama, yang dianggotai tiga pemimpin dari setiap parti terbabit, turut ditubuhkan dengan tugas untuk membina asas dan rangka kerja Pakatan Rakyat untuk disahkan oleh Majlis Kepimpinan.